HELP 
Verwerken teruggedraaide incasso opdracht
 Algemene informatie, instellingen en tips

Stap-voor-stap uitgelegd
  • Een teruggedraaide incasso
    Als een incasso opdracht wordt teruggedraaid, dan ziet u dat op uw bankafschrift staan. Een incasso werd geïncasseerd, maar (tot een maand) later volgt er een stornoboeking van de bank, met de mededeling dat de debiteur de automatische incasso teruggedraaid heeft. Er kunnen twee situaties optreden.
    1) Het geld staat nog niet op uw rekening.
    2) Het geld staat al wel op uw rekening en wordt er nu door de bank weer afgehaald.
  • Ter herinnering de standaard procedure van Incasso's uitschrijven en betaald krijgen
    • Voor leveringen aan debiteuren boekt u handmatig facturen in het Boekingsprogramma of worden er automatisch facturen geboekt vanuit de KING Finance Verkoop module. Hieruit ontstaan de debiteur openstaande posten.
    • Van debiteuren, die u een machtiging tot incasso gegeven hebben, kunt u de openstaande posten automatisch incasseren.
    • In het programma Incasso's uitschrijven selecteert u de posten die geïncasseerd moeten worden en schrijft u ze uit naar een bestand, dat is bestemd voor de software van de bank.
    • Tegelijkertijd worden de openstaande posten op de grootboekrekening "Incasso's onderweg" (grb. 2601 in de iMUIS demo administratie)  geboekt, in het dagboek "Incasso's onderweg".
    • Met het programma Afschriften inlezen leest u uw bankafschrift in. De ontvangen incasso's worden nu gekoppeld aan de posten in het dagboek Incasso's onderweg.
    • De grootboekrekening "Incasso's onderweg" wordt weer gladgeboekt als de betreffende afschriftregels doorgeboekt worden naar de administratie.
    • De posten in het dagboek Incasso's onderweg zijn nu tegengeboekt.
  • Incasso's die niet betaald worden verwerken in de administratie
    De redenen waarom een incasso niet uitgevoerd kan worden zijn divers. Een incasso wordt bijvoorbeeld niet geïncasseerd, omdat het bankrekeningnummer niet (meer) klopt, omdat de debiteur een saldotekort heeft, omdat er een storing is geweest in het betalingenverkeer of bijvoorbeeld omdat de naam en nummer niet overeenkomen bij de tweede bankrekening.
    • 1) Het geld staat nog niet op uw rekening
      De incassoregel, die doorgeboekt is naar het dagboek Incasso's onderweg, dient verwijderd te worden uit het dagboek "Incasso's onderweg", zodat de originele openstaande post weer vrijgegeven wordt.
    • 2) Het geld staat al wel op uw rekening en wordt er nu door de bank weer afgehaald
      Deze incasso is al verwerkt en afgerond in de administratie. Dat is een financieel feit dat u niet mag verwijderen. Aangezien de post nu weer open komt te staan, dient de stornoboeking van bank doorgeboekt te worden met Afschriften inlezen (of handmatig ingevoerd te worden), zodat de betaling van de incasso tegengeboekt wordt en de openstaande post weer openstaat. Druk op de knop [Facturen van alle debiteuren] en toon in het dialoogvenster Facturen van alle debiteuren ook de betaalde facturen. Selecteer de betreffende factuur en klik op [OK].